T 334.0 "rosnička" v TT

Nedávno se mi dostal do ruky líbivý model československé motorové lokomotivy T 334.024 III. epochy ČSD (tj. 60. léta, dnešní označení 710.024). Motorové "rosničky" snad není ani třeba nějak moc extra představovat, vždyť se jedná skoro o legendární řadu. Poznamenám tedy, že předlohou pro model se stala lokomotiva vyrobená v ČKD pod výrobním číslem 5195 roku 1962 pro tehdejší ČSD. Lokomotiva dodnes existuje, je provozována na vlečce ČKD Kutná Hora a.s.

Model vyrobila německá firma Tillig jako přepracovanou verzi původního modelu svého předchůdce Berliner-TT-Bahnen. Při prvním pohledu zaujme vzhled lokomotivy odpovídající skutečnosti, což je ještě umocněno sadou doplňků, které si majitel na model sám doplní (nádrž, madla, zábradlí).

Srdcem lokomotivy je malý motor skrývající se v budce strojvedoucího. Kroutící moment je od motoru přenášen na nápravy pomocí šneku a ozubených soukolí na krajní nápravy. Elektrický proud z kolejí odebírají všechna dvojkolí. Zde narážíme na první nedostatek, jímž je právě nedomyšlený odběr proudu středním dvojkolím. Vodiče jsou umístěny z vnitřní strany dvojkolí, takže při přejezdu nějaké nerovnosti (např. srdcovka výhybky) vyjede náprava nahoru a už se nevrátí do původní polohy přiléhajicí ke kolejím a proud tak odebírají jen dvě dvojkolí. S takto zhoršeným odběrem může lokomotiva zůstat stát v místech se zhoršenou vodivostí, což jsou právě umělohmotné srdcovky výhybek. Řešení se nabízí vcelku jednoduché - přidat ještě jednoho páru vodičů od prostředního dvojkolí, který zajistí i neustálý přítlak dvojkolí na koleje (např. viz http://trainmania.wz.cz).

Jízdní vlastnosti modelu jsou vcelku dobré, po odstranění výše jmenovaného nedostatku až vynikající. Horší to je ovšem po zapřažení do čela vlaku, neboť model váží pouze 60 gramů. Na kolejištích se stoupáním ji lze tedy zapřahovat jen do čel lehčích vlaků, což mimochodem plně odpovídá skutečným "rosničkám", jejichž tažná síla také nebyla nikterak omračující. Na škodu by tedy nebylo model dobalastovat (prostor pro další balast se přímo nabízí v prostoru nad motorkem). Z prostorových důvodů není model vybaven setrvačníkem, takže v případě náhlého přerušení proudu dojde k okamžitému zastavení.

Modeláři "velikosti středu", kteří se specializují na české - či československé - modely, mají tento model již určitě doma a pokud ještě ne, tak jim jej lze jen doporučit, neboť po výše provedených menších úpravách lze získat pravou československou lokomotivu, která má své místo na každém kolejišti, ať jde o staniční posun, či dopravu manipulačních vlaků na lokálkách.


Galerie


Modely - úvodní stránka

Homepage

TOPlist